Bilmarknaden 2025: prispressade elbilar och växande intresse för hybrider

Bilåret 2024 har präglats av en snabb omställning där elektrifieringen tagit stora kliv framåt, även om utvecklingen inte varit jämnt fördelad över marknaden. Försäljningen av elbilar ökar globalt men i Sverige har nyregistreringen av elbilar faktiskt sjunkit något, delvis på grund av förändringar i klimatbonusen, medan intresset för hybrider fortsatt att växa. Samtidigt ser vi att nya, prisvärda elbilar och satsningar på laddinfrastruktur börjar ta form och att begagnatmarknaden för el- och hybridbilar blir alltmer attraktiv för konsumenter med snävare budget.

Fler billiga elbilar är på gång

EU ställer krav på att utöka laddningsinfrastrukturen, med målet att laddningsstationer ska finnas tillgängliga längs större vägar. Ökade investeringar i alternativa bränslen är en del av ansträngningarna för att påskynda övergången från fossila till hållbara bränslen. När det gäller försäljningssiffror är det mer avgörande att vi får ut fler billiga elbilar på marknaden. 

Under 2024 och 2025 lanseras flera prisvärda elbilar som kan passa den svenska marknaden. Nissan Leaf fortsätter att vara en av de mest ekonomiska modellerna med ett uppskattat pris runt 350 000 kronor och en bra balans mellan pris och prestanda. Fiat 500e, med sin retrodesign och smidiga storlek, väntas kosta cirka 370 000 kronor och passar bäst för stadskörning tack vare sin begränsade räckvidd. Hyundai Kona Electric erbjuder mer utrymme och en räckvidd på upp till 420 kilometer, och priset förväntas starta runt 400 000 kronor. För den som söker en rolig och stilren stadskörning finns Mini Cooper Electric, som kombinerar elegans med användarvänlighet till ett uppskattat pris på 380 000 kronor. Dessa modeller illustrerar den växande tillgängligheten av elbilar för svenska konsumenter, med fokus på prisvärda alternativ som kan möta olika behov. 

Nischade bilar med ännu lägre prisbild är också på gång. Fiat Topolino, gjord för stadskörning med en mycket begränsad batterikapacitet på 75 kilometer, väntas få ett pris på ca 100 000 kronor. Hur städernas omställning till gröna transporter påverkar bilindustrin, med fokus på små elfordon som Fiat Topolino och andra micromobility-lösningar, är ganska avgörande för hur stort genomslag denna typ av bil kommer att få. 

 

Undersökning med 2000 respondenter

I Blockets senaste fordonswebbinarium ges en rapport från en rapport de gjort som bygger på 2000 intervjuer. Den visar att begagnatmarknaden för elbilar och hybrider fortsätter att växa. 60 procent av de respondenter som funderar på att köpa en ny bil överväger en el- eller hybridbil som nästa köp. Det är en tydlig ökning jämfört med föregående undersökning från i våras. Den oro för hur vardagen blir med elbil som många känt blir också mindre och mindre. Allt färre avstår från att köpa en elbil på grund av praktiska aspekter. Däremot så väljer många ett annat alternativ på grund av höga priser. Det finns en uppfattning om att elbilar är dyra, trots att priserna faktiskt sjunkit under året.

59 procent planerar, enligt blockets undersökning, att köpa en begagnad bil som sitt nästa köp. Det är fler som överväger begagnat idag än vad det var för ett år sedan. Det kan beror på att fler har osäker ekonomi eller på att det, som vi varit inne på, finns ett större utbud av el- och hybridbilar på begagnatmarknaden. Många som överväger hybridbil ser det som ett mellansteg på väg mot att senare skaffa en renodlad elbil. Något som är värt att notera är att 72 procent av respondenterna vill ha en bilkostnad på under 5000 kronor i månaden. Det är en större grupp än tidigare.

 

Dieseln är inte helt uträknad

Blocket är också intressant så till vida att det är stora handelsvolymer på deras webbplats. Det gör att trender syns i deras sökningar. Nu görs det fler sökningar på dieseldrivna bilar än tidigare. Det förklaras med att priserna på diesel har sjunkit och även fordonsskatten på äldre dieseldrivna bilar är lägre. Det kan helt enkelt uppfattas som ett bra val rent ekonomiskt. Samtidigt som allt fler har en positiv attityd till bilar som drivs på förnyelsebart bränsle så är det fortfarande en polariserande fråga. Tittar man de kommentarer som getts i fritext i undersökningen som Blocket genomfört är det tydligt att många fortfarande ser diesel och bensin som praktiskt och driftsäkert. Det går också att argumentera för att det är bättre för miljön att köra en äldre men väl fungerande bil ett extra år, än att byta bil ofta.

Mer att läsa

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår sajt, visa personliga annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på “Tillåt alla cookies” samtycker du till vår användning av cookies. Vill du läsa mer om cookies kan du göra det här.