Varje år underkänns mellan 800- och 850 tusen bilar i den årliga kontrollbesiktningen. Oftast är det slarvfel som felinställda positionsljus, halvljus eller en sliten handbroms som gör att bilen inte går igenom. Att vara väl förberedd är nyckeln till en lyckad besiktning. Jag har därför sammanställt en checklista med de viktigaste tipsen för att hjälpa dig att komma igenom kontrollbesiktningen utan anmärkningar.
18 tips inför kontrollbesiktningen
- Kontrollera varningstriangeln: Se till att du har den i din bil, synligt placerad i bagageutrymmet. Om du saknar en varningstriangel ska du skaffa en innan besiktningen. Du hittar varningstrianglar i butiker som säljer biltillbehör.
- Kolla oljenivån: Några dagar innan besiktningen bör du kontrollera att oljenivån i motorn är på rätt nivå med en mätsticka efter att motorn har varit avstängd i minst 10 minuter. Fyll på om den är för låg.
- Kolla spolarvätskan:Om det var ett tag sedan du fyllde på, är det dags att göra det nu.
- Dragkrokens placering: Om din bil har en löstagbar dragkrok, se till att den finns i bilen inför besiktningen. Leta även upp eventuell nyckel och placera dem synligt i bagageutrymmet.
- Kontrollera dina ljus: Se till att alla dina bilens lampor fungerar korrekt, inklusive blinkers, skyltbelysning, dim- och parkeringsljus. Problem med ljuskällor är en av de vanligaste anledningarna till anmärkningar vid besiktningen.
- Kontrollera däckens mönsterdjup: Mät mönsterdjupet på dina däck med en mätsticka eller en linjal och se till att de uppfyller lagens krav. För sommardäck är det 1,6 millimeter och för vinterdäck 3 millimeter. Mät på flera ställen på däcket, och om mönsterdjupet är otillräckligt, byt ut däcken innan besiktningen. Här kan du läsa mer om mönsterdjup och hur du mäter det.
- Hantera stenskott och sprickor i vindrutan: Om du har stora stenskott eller sprickor i siktfältet på vindrutan, måste dessa åtgärdas innan besiktningen. Stenskott kan lagas men har du sprickor behöver hela rutan bytas. Vad du har för självrisk och försäkringsavtal avgör vad det kostar.
- Vindrutetorkare: Kontrollera att vindrutetorkarna fungerar som de ska. Om de inte fungerar eller skapar problem, kan du behöva byta ut dem eller låta en verkstad reparera mekaniken.
- Bilbälten: Alla bilbälten i bilen måste vara hela och fungera som de ska, även om ingen använder dem. Spänn fast bältena på baksätet för att visa att de fungerar. Om något bälte är skadat, byter du ut det.
- Motorlampan: Om motorlampan lyser, kommer du att behöva en efterkontroll oavsett orsak. Du kan försöka identifiera felet med ett felkodsverktyg eller ta bilen till en verkstad för reparation.
- Kontrollera bromsarna: Se till så att de fungerar som de ska och att bromsvätskan är på rätt nivå. Om du hör ett skrapande ljud eller känner vibrationer när du bromsar, kan det vara ett tecken på att bromsskivorna eller -beläggen är slitna och behöver bytas ut.
- Kontrollera avgasröret: Se till att avgasröret inte har några hål eller läckor som kan orsaka buller eller miljöproblem. Om du ser blå eller svart rök från avgasröret, kan det vara ett tecken på att motorn förbrukar olja eller bränsle på ett onormalt sätt och behöver repareras.
- Kontrollera registreringsskyltarna: Se till att registreringsskyltarna är rena, hela och väl synliga. Om du har en EU-skylt, se till att den har en blå rand med S och EU-flaggan i vänstra hörnet. Om du har en äldre skylt, se till att den har en S-dekal i högra hörnet.
- Kontrollera karossen: Se till att karossen inte har några stora bucklor, rostskador eller skarpa kanter som kan skada andra fordon eller personer. Om du har några mindre skador, kan du försöka fixa dem själv med hjälp av lackstift eller plåster.
- Kontrollera signalhornet: Se till att signalhornet fungerar som det ska och att det ger ett tydligt ljud. Om du har ett extra signalhorn, se till att det också fungerar och att det inte ger ett för högt eller för lågt ljud.
- Städa bilen: Ett ofta förbisett tips på hur du undviker att bli underkänd på bilbesiktning är att se till att bilen är städad. Att den är ren är visserligen inte ett kriterium för godkännande men det kan göra besiktningsmannen mer välvillig i sin bedömning av övriga punkter.
- Kontrollera gasen: Om bilen har gas som alternativt drivmedel ska det finnas gas i gastanken, så att en täthetskontroll kan genomföras.
- Kontrollera att ladduttaget är rent och torrt: Om en elbils ladduttag är smutsigt eller skadat kan det påverka laddningen och säkerheten.
Genom att följa dessa gör du det enklare för både dig och personalen på besiktningen. Om du vill ha ännu mer information om vad du ska kontrollera inför bilbesiktningen har Vi Bilägare gjort en genomgång av de 100 vanligaste felen vid bilbesiktning.