Många byter till elbil för att det är billigare att köra på el än med fossilt bränsle. Även om inköpspriset på en ny elbil kan vara högt blir det ofta billigare i längden att äga en elbil. För att du ska kunna räkna på hur mycket du kan spara på att välja elbil kommer vi här att gå till botten med vad det kostar att ladda en elbil hemma.
Faktorerna som avgör vad det kostar att ladda elbilen
Hur mycket du betalar för att ladda en elbil beror först och främst på elpriset och på hur stort batteri din elbil har. Men det finns ytterligare några faktorer som spelar in:
- Hur effektiv laddstation du använder
- Hur du laddar batteriet
- Vad du har för elavtal
Att tanka fullt kan kosta allt från några kronor till ett par hundra. Om du har solpaneler och laddar bilen hemma kan det vara helt gratis. I alla fall på sommaren när solpanelerna genererar mycket ström. Dyrast är det att ladda en elbil mellan 07 och 09 och på kvällen mellan 17 och 19. Då är efterfrågan som på el som störst i svenska hem. Det är dyrare på vintern när det är kallt eftersom vi gör av mer el för att kunna värna husen. Hur mycket el som produceras i Sveriges elnät vid en given tidpunkt är avgörande för priset. Tillgången på naturgas spelar också viss roll.
Det är också ganska stora geografiska skillnader som beror på vilka elbolag som konkurrerar om kunderna och hur tillgång och efterfrågan på el ser ut på orten. Du har ofta stora möjligheter att själv påverka hur mycket du får betala genom att välja när du laddar batteriet. Detta kan du styra med hjälp av laddboxens app. På så sätt kan du även optimera laddningen så att du inte belastar husets säkring lika mycket.
Så mycket kostar det att ladda en elbil hemma – räkna ut själv
Ett enkelt sätt att räkna ut vad det kostar att ladda en elbil är att multiplicera batteriets kapacitet med den aktuella elkostnaden per kWh. Genom att dela det belopp du får fram med bilens räckvidd ser du sedan hur hög kostnaden är per mil.
2022 var det genomsnittliga elpriset i Sverige sett över hela året, 105 öre /kWh enligt Energimarknadsbyrån. Stora delar av året är strax under 100 kronor för full tank ett bra riktmärke, om det gäller en elbil med normal batterikapacitet. Om du är intresserad av begagnade elbilar behöver du kontrollera batterihälsan, räckvidden och därmed kostnaden för att ladda fullt minskar över tid.
2-4 kronor är vad man brukar säga att milkostnaden landar på om du laddar en elbil hemma och elpriset ligger på normal nivå. Laddar du på en laddstation får du räkna med att det blir ungefär dubbelt så dyrt.
Även när elpriserna är riktigt höga så sparar du pengar jämfört med vad du betalar för att köra motsvarande sträcka med en bil som har förbränningsmotor.
Exempel på vad det kostar att ladda de vanligaste elbilarna
Volkswagen ID.4, Volvo XC40 Recharge och Tesla Model Y är tre av de elbilar som det säljs mest av i Sverige just nu. Här listar vi det kostar att ladda batteriet fullt, vid genomsnittliga elpriser, om du har en av dessa bilar:
- Volkswagen ID.4 Pure/Pure Performance: 52 kWh x 1,05 kr = 54,60 kr
- Volkswagen ID.4 Pro/Pro Performance/GTX: 77 kWh x 1,05 kr = 80,85 kr
- Volvo XC40 Recharge: 75 kWh x 1,05 kr = 78,75 kr
- Tesla Model Y: 70 kWh x 1,05 kr = 73,50 kr
Ska man ladda batteriet fullt för bästa pris?
Det som är intressant när det gäller kostnaden är att det generellt är lite dyrare att ladda fullt eftersom det sliter mer på batteriet. Du märker det inte på elräkningen men kan behöva byta batteri eller bil lite snabbare.
Välj en bra laddbox eller laddstolpe
En bra laddstation är en förutsättning för effektiv laddning och det påverkar i viss mån kostnaden. Skillnaden är dock inte jättestor så länge du inte laddar en elbil hemma via ett vanligt elutttag. Det blir märkbart dyrare och är heller inte säkert. Med ett modernt laddsystem kan du dessutom ladda bilen snabbare och göra fler inställningar, Du kan till exempel välja att bara ladda bilen när elpriset är på en viss nivå eller fördela energin utifrån hushållets behov om ni har flera elfordon som ska laddas. En laddbox kan kosta upp emot tio tusen kronor men att bara ladda bilen på laddstation är inte hållbart rent praktiskt och blir dyrare i längden.