Däckval 101: Förstå Skillnaderna Mellan Sommar-, Vinter- och Allvädersdäck

Valet av däck för bilar har stor betydelse för hur säkert och komfortabelt du kommer att kunna köra ute på vägarna. Har du en högpresterande bil kommer du inte få uppleva dess fulla potential om du inte har däck som matchar dess egenskaper. En äldre eller enklare bil kan också bli roligare och tryggare att köra med rätt däck. I den här artikeln kommer vi på Säljabil att ge en översiktlig genomgång av vad vi tycker att du behöver känna till om sommardäck och vinterdäck, för att kunna köra med hög säkerhet och komfort, till ett pris du är beredd att betala.

Däck - vinterdäck, sommardäck

Vilken typ av däck ska man välja?

Däck har olika egenskaper utifrån hur de är konstruerade och tänkta att användas. Här är begreppen du behöver ha koll på:

      • Sommardäck

      • Nordiska friktionsdäck

      • Europeiska friktionsdäck

      • Dubbdäck

      • Allvädersdäck

    Andra begrepp som det är bra att känna till används för att beskriva däckens egenskaper:

        • Rullmotstånd – Den energi som krävs för att hålla däcket i rörelse, påverkar bränsleförbrukningen.

        • Bullernivå – Hur mycket det låter vid friktionen mot vägbanan.

        • Väggrepp på våt och torr vägbana – Avgörande för bilens broms- och köregenskaper.

      Nordiska friktionsdäck är vinterdäck utan dubbar som är anpassade för nordiska vägförhållanden. Europeiska friktionsdäck är odubbade däck som ger ett lägre rullmotstånd och som har bra egenskaper vid stadskörning. De ger dock inte samma grepp som nordiska friktionsdäck när det är is och snö på ute vägarna. För riktigt tuffa vinterförhållanden är dubbdäck det säkraste alternativet. Sommardäck är helt enkelt däck anpassade för de förhållanden som brukar råda i Sverige, från en bit in på våren fram till den första frosten.

      Allvädersdäck är en kompromisslösning för dig som vill kunna köra på samma däck året om, istället för att byta två gånger om året. Det kan låta som en praktisk lösning men faktum är att temperaturen påverkar gummits egenskaper och det är omöjligt att tillverka däck som är säkra oavsett om du kör på blankis eller het asfalt. Allvädersdäck kan dock vara ett alternativ för dig som låter bilen stå när det är dåligt väder på vintern. Allrounddäck, “året-runt-däck” och MS-däck är andra namn på den här däcktypen.

       

      Märkningen ger information om däck för bilar

      Alla däck är märkta på ett sätt som ger information om bland annat:

          • När de är tillverkade

          • Vad de har för mått

          • Om det är rotationsdäck som ska monteras med rätt däcksida utåt

          • Vad det är för tillverkare

        Av märkningen framgår vad däcken har för hastighets- och belastningsindex. Hastighetsindex visar vilken maxhastighet de är framtagna för att klara och belastningsindex visar den maximala belastningsvikten per däck. Är de märkta med XL betyder det att konstruktionen är förstärkt och anpassad för “extra load” alltså fordon med högre vikt. XL märkta däck är ofta bra däck för elbilar. Vinterdäck är märkta med MS eller symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF). En så kallad OE märkning innebär att däcket är “original equipment” för en viss bilmodell.

         

        Prestigemärken dominerar

        Däckbranschen är snårig med många aktörer som konkurrerar på den stora marknaden. Det finns flera hundra däckmärken, men många säljer bara nischade produkter regionalt. De största däckföretagen har enorma produktionsanläggningar och kan ha en årsomsättning på många miljarder euro. De tio däcktillverkare som hade störst omsättning 2022 var:

        1. Michelin
        2. Bridgestone
        3. Goodyear
        4. Continental
        5. Sumitomo
        6. Pirelli
        7. Hankook
        8. Yokohama
        9. ZKrubber
        10. Toyo

        Källa: Tyrepress

        Något som är intressant att konstatera är att kända prestigemärken toppar listan. Vi är uppenbarligen många som väljer kvalitetsdäck. Inte minst för att det kan vara minst lika ekonomiskt i långa loppet. Eftersom du ofta kan köra längre på däck för bilar av högre kvalitet.

         

        Premium, mellanklass eller budgetdäck – hur stor är skillnaden?

        Däckbranschen är starkt konkurrensutsatt och det innebär bland annat att det är svårt för tillverkare av sommardäck och vinterdäck att ta ut ett överpris för sina produkter. Det genomförs hela tiden däcktester av oberoende aktörer. Testerna visar på ett tydligt sätt vilka broms- och köregenskaper däcken har på olika underlag. Det är alltså inte bara priset och varumärket som skiljer de billigaste däcken från de dyraste. Räkna med att dyrare däck från en premiumtillverkare har lägre rullmotstånd vilket ger dig en lägre bränsleförbrukning och ett greppmönster som inte slits lika snabbt som på ett däck gjort i enklare material. Dyrare däck kan också innebära lägre ljudnivå och, inte minst, högre säkerhet. Budgetdäck kan prestera på toppnivå när det gäller en eller ett par egenskaper men är sällan lika bra “allround” som premiumdäck.

         

        De stora tillverkarna har ett försprång

        Som vi har sett så är flera av de största däcktillverkarna i världen profilerade mot premiumdäck. Eller det är i alla fall premiumdäck vi förknippar med varumärken som Bridgestone, Michelin och Pirelli. Ofta har de dock även mellanklassalternativ under andra varumärken. Bridgestone säljer till exempel billiga däck under märket Dayton och de äger även klassiska varumärken som Firestone och Nokian.

        Det är inte så konstigt att nya däck som tagits fram för att vara “top of the line” kostar mer än äldre däck. Eftersom utvecklingen hela tiden går framåt. Att utveckla nya sommar- och vinterdäck är väldigt resurskrävande. Att de stora tillverkarna producerar däck i stora volymer innebär att utvecklingskostnaderna inte blir lika kännbara och att de, i alla fall i teorin, inte behöver ha lika stora marginaler per produkt. Av den anledningen kan däck från en premiumtillverkare vara minst lika prisvärda som enklare däck från en mindre tillverkare. Med det sagt så kan naturligtvis budgetdäck vara ett riktigt fynd och många föredrar att satsa på billigare däck och på att byta dem lite oftare än att köra på äldre premiumdäck. Det gäller bara att veta varför de är billiga. Ibland handlar det om ett parti däck som varit svårt att sälja och som är några år gammalt. Däck slits även när de inte används och det fullt rimligt att betala mindre för ett däck som inte är fabriksnytt. 

        Ibland används begreppet mellanklass om sommardäck och vinterdäck som har lika goda egenskaper som premiumdäck men som säljs till ett lägre pris för att tillverkaren inte är lika känd. Det kan också handla om däck som är nästan lika bra som de dyraste däcken i sin kategori, men som har en mer tilltalande prislapp. Årets mellanklassdäck är ofta förra, eller förrförra årets premiumdäck.

         

        Mönsterdjupet avgör hur säkra däcken är

        Ett däcks viktigaste egenskap är att bidra till hög trafiksäkerhet. Ju större mönsterdjup däcket har, desto bättre kontaktyta får du mot underlaget. Har däcken inte tillräckligt  mönsterdjup får du räkna med längre bromssträcka, sämre styrrespons och större risk för vattenplaning. 

        Du kan mäta mönsterdjup på däck för bilar med en särskild mätsticka men det går också bra att använda tumstock eller till och med en femkrona. Om femkronans kant når upp till femman på myntet har däcket ett mönsterdjup på cirka 3 millimeter. För vinterdäck på personbilar och andra lätta fordon ska mönsterdjupet vara minst 3 millimeter. För sommardäck gäller minst 1,6 mm. Då pratar vi om miniminivåer. Vår rekommendation är att byta vinterdäck vid ett mönsterdjup på 4 mm och sommardäck vid 3 mm. För nya sommardäck är mönsterdjupet 7-8 millimeter och för nya vinterdäck är det 9-10 mm.

         

        Mönsterdjupet är inte allt

        Det finns fler faktorer än mönsterdjup som påverkar hur säkra däcken är. Hur greppmönstret är designat och vilka material som ett däck är tillverkat av spelar också roll. När det gäller dubbdäck är dubbarnas placering och kvalitet mycket viktig för bland annat bromsförmågan.

         

        Vad avgör vilka däck biltillverkaren väljer till sina bilar?

        Många biltillverkare är förknippade med originaldäck från ett visst märke. Ibland handlar samarbetet om att dela utvecklingskostnader för däck som ska prestera optimalt för en viss bilmodell. Oftast avgörs dock vilka däck som ska sitta under en bil när den rullar ut från fabriken genom en upphandling. Biltillverkaren väljer helt enkelt däck som är säkra och ligger bra i pris.

        De flesta biltillverkare satsar på däck som matchar bilens varumärke. BMW använder till exempel ofta däck från prestigemärken som Bridgestone, Michelin och Pirelli.

         

        När ska man byta till sommar- respektive vinterdäck?

        Du ska enligt lag använda vinterdäck om det är vinterväglag 1 december – 31 mars. Du kan välja att använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober – 15 april. Det är inte tillåtet att använda dubbdäck 16 april – 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Det flesta byter till sommardäck i början eller mitten av april. I norra delen av landet behöver de sitta på längre än i söder. Det är alltså vädret som avgör när det är dags att byta till vinter- och sommardäck. Mer information om vad som gäller hittar du hos Polisen.

         

        Ta hand om dina däck för bästa hållbarhet och prestanda

        Hur lång livslängd dina däck får beror mycket på hur du tar hand om dem och på hur du kör. Att visa gott omdöme och anpassa hastigheten efter väglag innebär att däcken slits mindre.

        Kontrollera lufttrycket regelbundet. En åtgärd som många tycker är överkurs men som faktiskt förlänger däckets livslängd genom att de slits jämnare är att byta plats på däcken någon gång under körsäsongen. 

         

        Däckbyte och däckförvaring

        Hur du förvarar sommardäck och vinterdäck du inte använder spelar också viss roll för gummits egenskaper. Skydda dem från direkt solljus och ha dem gärna i ett utrymme med så jämn temperatur som möjligt. Att lämna in däcken på ett däckhotell kan vara en bekväm lösning om du inte har plats eller saknar den däckkunskap du känner att du behöver för att förvara dem optimalt. Tvätta alltid däcken ordentligt inför däckbyte och däckförvaring. Det är också viktigt att återvinna dina uttjänta däck hos Svensk Däckåtervinning

         

        Vad ska man tänka på vid köp av däck till elbilar?

        Elbilar är i regel något tyngre än bilar med förbränningsmotor. De behöver därför klara högre belastning och däck med märkningen XL kan vara ett bra val om du ska köpa nya sommardäck eller vinterdäck till en elbil. Vissa hävdar att däcken slits snabbare om du har en elbil men det är omdebatterat och det viktigaste är att du har koll på när det är dags att byta däck på just din bil, oavsett om den är försedd med en el- eller förbränningsmotor.

        Det finns däcktillverkare som satsat på att ta fram särskilda däck för elbilar men du kan i regel välja mellan samma modeller som om din bil hade haft en förbränningsmotor. Så länge de har rätt dimensioner.

         

        Vanliga frågor och svar om sommardäck och vinterdäck

        Lönar det sig med premiumdäck?

        Du får ofta den kvalitet du betalar för när det gäller sommar- och vinterdäck. En fördel med premiumdäck är att de inte slits lika snabbt.

         

        Hur vet man när däcken ska bytas?

        Det är framförallt mönsterdjupet det hänger på. Vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm för vanliga personbilar. För sommardäck gäller minst 1,6 mm. Byt så att du har marginal till dessa minimivärden.

         

        Vad är regummerade däck?

        Regummerade däck är gjorda med återvunnet material. De är miljövänliga och ett bra alternativ för tyngre fordon.

         

        Kan man lita på däcktester?

        Ja, är det en oberoende organisation som Vi Bilägare  kan du lita på att testerna är gjorda med ärligt uppsåt. Även om resultaten kan skilja sig från andra tester. Tänk på att affiliatesidor ofta kan få det att låta som att de testat däck fast de bara refererar selektivt till tester. För att sälja ett visst däck.

         

        Vad är viktigt att tänka inför köp av däck?

        Alla däck bygger på en kompromiss mellan olika egenskaper. Ha klart för dig vad som är viktigast för dig. Till exempel lågt rullmotstånd och bra grepp vid normalt väglag. Välj sedan sommar- och vinterdäck som är bra på just det.

         

        Hur vet man att ett däck passar till bilen?

        Om du köper däck online bör du kunna ange bilens registreringsnummer och se vilka däck som passar.

        Mer att läsa

        Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår sajt, visa personliga annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på “Tillåt alla cookies” samtycker du till vår användning av cookies. Vill du läsa mer om cookies kan du göra det här.